HTML

tippek-trükkök az informatika tanításában

Ezen az oldalon az informatikatanítás legapróbb részleteiről és globális kérdéseiről lesz szó. Vagyis mindenről ami a tantervekből, tanmenetekből kimaradt, a LÉNYEGRŐL.

Friss topikok

  • Kovácsné Helga: Kedves Blogíró! Nagyon tetszenek az írásaid. Szívesen cserélnék veled tapasztalatokat. Sajnos nem ... (2016.02.23. 09:27) Protokollok 5. osztályban?!
  • törzsmókus: @gombszemu: köszkösz :) (2016.01.28. 12:39) Informatikaóra az udvaron
  • filmkiller: lehet nem jó helyre írok de bárhova írtam ezzel kapcsolatban az illetékesek nem válaszolta. mivel ... (2012.12.01. 15:27) iPod cumilánccal
  • gombszemu: Végre sikerült megoldani a problémát. Feltettem egy másik szerverre is a programot: vidga.extra.hu... (2008.09.19. 21:42) "Gépelni tanulok!" kurzus az egyetemen
  • gombszemu: Valószínű igazad van. Passzol a képbe! A kivül-belül szürkeség még azt is indokolja, hogy miért le... (2008.04.21. 12:27) Suliban kitűnő - életből bukik. De miért?

Linkblog

tojásbit-bájtgúnár

2007.12.29. 15:37 gombszemu

Mint azt a cím is mutatja, a nevén még gondolkodom annak az eszköznek, amit arra találtam ki, hogy az ötödikesek közelebb kerüljenek a kettes számrendszerhez.

Hogy pontosan, miről is van szó, illetve, hogy hogyan kell elkészíteni, arról itt van egy fényképsorozat, szépen sorban: http://algernon.hu/~blenessy/suli/tojasbit/

Tudom, hogy amikor a kettes számrendszer informatika órán történő tanításáról beszélünk, akkor mindeninek rémálmai vannak. Minek? Semmi értelme. Már rég nem kell tudni kettes számrendszerbe átváltani ahhoz, hogy kommunikálni tudjunk a számítógéppel. Ezzel én is tisztában vagyok. Viszont azt fontosnak érzem, hogy a 10 éves korosztály számára is érthető magyarázattal tudjak szolgálni arra a kérdésre, hogy miért használ a számítógép kettes számrendszert.

A tojásos doboz (trancsírozatlan, eredeti formában történő) felhasználásának ötlete sajnos nem az enyém, hanem loptam. Nagyothalló kisiskolások tanításánál használják előszeretettel a tízes átlépéses összeadás gyakoroltatására. Ott az a doboz funkciója, hogy jól elkülöníti a már összegyűlt 10 tojást.

Jelen esetben egy "tojáshely" jelent egy bitet. Némi átdarabolással és szigetelőszalaggal el tudjuk érni, hogy legyen egy komplett bájtunk. Az első bájt elkészítése 7-8 perc is lehet, a továbbiak már 4-5 perces átlagidővel készülnek.

Az órai feladat az volt, hogy rakjanak 3 valamit (lehet radír, tollkupak, kavics, tic-tac, kréta, papírgalacsin) a bájtgúnárba, utána váltsák át 2-es számrendszerből 10-esbe. Az átváltást előtte a táblánál megbeszéltük, nem volt vele gond, de igazából nem ez volt az óra fő mondanivalója, hanem az, hogy milyen egyszerű eldönteni, hogy egy bit milyen értékű. Nem kell számolgatni, hogy hány darab micsoda van benne, csak azt kell megnézni, hogy egyáltalán van-e benne valami. „Ha van benne valami, akkor 1-es, különben 0.”


Ezen kívül persze még arra is jó, hogy kézzelfoghatóbbá tegye a kettes számrendszert, a biteket, bájtokat. Szemléletesebb módon tudják gyakorolni a kettes-tízes átváltást. A folyamat cselekvéshez kapcsolódjon, vizuálisan jobban felidézhető legyen, blablabla...


Szóval ezért szeretem a bájtgúnárokat :)


Megj: Azt vettem észre, hogy ha (diákok száma)/2 darabot készítünk, vagyis padonként egyet, akkor jobban vigyáznak rá.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://informatikatanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr13278252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.