HTML

tippek-trükkök az informatika tanításában

Ezen az oldalon az informatikatanítás legapróbb részleteiről és globális kérdéseiről lesz szó. Vagyis mindenről ami a tantervekből, tanmenetekből kimaradt, a LÉNYEGRŐL.

Friss topikok

  • Kovácsné Helga: Kedves Blogíró! Nagyon tetszenek az írásaid. Szívesen cserélnék veled tapasztalatokat. Sajnos nem ... (2016.02.23. 09:27) Protokollok 5. osztályban?!
  • törzsmókus: @gombszemu: köszkösz :) (2016.01.28. 12:39) Informatikaóra az udvaron
  • filmkiller: lehet nem jó helyre írok de bárhova írtam ezzel kapcsolatban az illetékesek nem válaszolta. mivel ... (2012.12.01. 15:27) iPod cumilánccal
  • gombszemu: Végre sikerült megoldani a problémát. Feltettem egy másik szerverre is a programot: vidga.extra.hu... (2008.09.19. 21:42) "Gépelni tanulok!" kurzus az egyetemen
  • gombszemu: Valószínű igazad van. Passzol a képbe! A kivül-belül szürkeség még azt is indokolja, hogy miért le... (2008.04.21. 12:27) Suliban kitűnő - életből bukik. De miért?

Linkblog

versmondás kontra távoktatás

2007.11.05. 11:21 gombszemu

Ennek a bejegyzésnek az informatikatanításhoz kevesebb a köze. Viszont van köze mind az informatikához, mind a tanításhoz :)

Hála az új informatikai eszközöknek a távoktatás ismét virágkorát éli (vagy élné?).

A távoktatás mellett szól rengeteg racionális indok. Gazdaságos, szabadon ütemezhető a tanulás, stb. nem, nem fogom mindet felsorolni (írtunk róla bővebben: http://www.szote.u-szeged.hu/mmkonf/cikk/17.pdf), minden esetre az érvek között szokott szerepelni az is, hogy milyen jó, hogy a tanuló a tiszta forráshoz jut hozzá, nem torzul a tanár átadásának, lelkiállapotának következtében.

Tegnap megtudtam, hogy a versmondásnak is volt egy ilyen "steril" irányzata. (November 4.   20h   Mesterkurzus, avagy másképp is lehet) A cél a költő eredeti szándékának, gondolatainak minél pontosabb átadása volt. A versmondónak, a színésznek, a saját érzelmeitől, tapasztalataitól függetlenül kellett volna elmondania a költeményt.

Sokan megpróbálták, de az irányzat nem működött. Gyakorlatilag megbukott. Ha nem így lenne, nem mondaná el senki sem még egyszer ugyanazt azt a verset, amit már elmondtak, CD-re, magnóra, akármire rögzítettek. Ugyanúgy nem tenné meg senki, ahogy mi is "hiszünk" a négyjegyű függvénytáblázatnak és nem számoljuk újra az eredményeket, mert azok már "megvannak".

Lehet, hogy a távoktatás is jól működik bizonyos embernél és az is lehet, hogy olyan emberek is vannak, akik minden verset maximum egyszer olvasnak el vagy(=xor) hallgatnak meg, de gyanús, hogy nem mindenki ilyen :)

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://informatikatanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr35218937

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gombszemu 2007.11.12. 15:59:39

Most kaptam a hírt: már a fordítók is letettek róla, hogy "steril", szó szerinti fordítást készítsenek. Azt mondják, hogy érdemes odafigyelni arra, hogy kinek készítik a fordítást :)

jan · http://aula.info.hu 2008.01.05. 23:43:38

Hogy mennyire reménytelen nyelvi jelenségeket a távoktatásra bízni, hagy világítsam meg egy példán a szövegedből. Itt van a szellemes "vagy(=xor)" megfogalmazásod. Szellemes, de helytelen, mert ez itt egyáltalán nem xor, hanem egy teljesen hétköznapi megengedő vagy. (Az xor majd visszalopózik a hátsó ajtón.) Az xor kifejezésére a "vagy…, vagy" formát használjuk, de ez ebben a mondatban nem működne jól, tehát ez nem xor (ellenpélda: rabok legyünk vagy szabadok = vagy rabok legyünk, vagy szabadok -- ez tényleg xor… más kérdés, hogy persze itt nincs választás, de ez a már tényleg a költészethez köthető). Az xor máshol lopózik vissza, amikor azt írod "maximum egyszer", akkor már kifejezted nyelvileg, hogy itt csak az egyik változat jöhet szóba. A tagmondat tehát nagyszerűen kifejezi az xor-t, még akkor is, ha a vagy egyszerűen "or" értelemben szerepel. Gondolom foglakozási ártalom lehet, hogy rá kellett erősítened, mert nem bíztál egy kötőszó amúgy teljesen érthető jelentésében.
És ez csak egy kötőszó. Ha ezt most nem hozzászólásban írom, hanem a tanárod vagy(=or) szerkesztőd stb. vagyok, személyes helyzetben egy perc alatt megbeszéljük. Meghallgatom az ellenvetéseidet. Jó esetben meggyőzlek. A rosszabbik esetben te győzöl meg, hogy amit a vagyról eddig gondoltam, az egyszerűen tévedés. Egy biztos, tanulunk belőle.
Elképzelem, ahogyan valaki a kötőszók finomságait tanulja távoktatás keretében. Aztán elképzelem, mit kezd azzal sterilen, hogy "Törvényünk háborús még / s szebbek az aranykarikák".
Na szóval, miközben belekötöttem egy nyelvi megoldásodba, tulajdonképpen csak megerősíteni akartam azt, amit írtál. Kifejezetten örülök, hogy már nemcsak az informatikát megváltóként látók és az elutasítók vannak, hanem kezd megjelenni egy értőn kritikus hang is.

gombszemu 2008.01.07. 15:34:06

Igen, tényleg redundáns egy kicsit az xor-ral :)

Lehet, hogy ez is a tanítás, tanári pálya átka... akkor is biztosra megy az ember és nem mond le senkiről, amikor jobb és izgalmasabb lenne, ha egy kicsit a véletlenre a gondolkodókra bízná. Aki akarja, az majd maga kitalálja, a többiek meg? ... úgyis mindegy.

gombszemu 2008.02.21. 13:07:36

Pakolás közben találtam egy régi papírt ezzel a felirattal: "A távoktatás olyan, mint a művesekezelés." nem sikerült megállni, hogy ne írjam ide :)